Библейските изследователи не са единодушни по въпроса дали Римляни, 7 глава описва опитността на ап. Павел преди или след обръщането му. Която и позиция да възприемем, важното тук е, че праведността на Господ Исус Христос ни покрива и в нея стоим съвършени пред Бог, Който е обещал да ни освети, да ни даде победа над греха и да ни оформи „съобразно с образа на Сина Си” (Римляни 8:29). Това е важното, което трябва да знаем и да преживеем, докато разнасяме „вечното благовестие” до „всеки народ, племе, език и люде” (Откровение 14:6).
1. Вярващият в Исус Христос - свободен от Закона Или не знаете, братя (защото говоря на човеци, които знаят какво е закон), че законът владее над човека, само докато той е жив? |
2. Защото омъжена жена е вързана чрез закона за мъжа, докато той е жив; но когато мъжът умре, тя се освобождава от закона на мъжа. |
3. И така, ако докато е жив мъжът й, тя се омъжи за друг мъж, става прелюбодейка; но ако умре мъжът й, свободна е от този закон и не става прелюбодейка, ако се омъжи за друг мъж. |
4. И така, братя мои, и вие умряхте спрямо закона чрез Христовото тяло, за да се свържете с Друг, т. е. с Възкресения от мъртвите, за да принасяме плод на Бога. |
5. Защото когато бяхме плътски, греховните страсти, които се възбуждаха чрез закона, действаха в нашите телесни части, за да принасяме плод, който докарва смърт; |
6. но сега, като умряхме спрямо това, което ни държеше, освободихме се от закона; така че ние служим по нов дух, а не по старата буква. |
Илюстрацията на Павел в Римляни 7:1–6 е малко объркана, но внимателният анализ ще помогне да проследим логиката й.
Цялостният контекст на посланието е системата за поклонение, установена при Синай; именно нея има предвид апостолът, когато употребява думата „закон”. На евреите им е трудно да възприемат факта, че идването на Месия е сложило край на тази система, дадена им лично от Бога. Именно това е проблемът, който Павел се опитва да разреши – християните евреи все още не са готови да се разделят с нещо, представлявало толкова важна част от живота им.
С две думи, илюстрацията на апостола е следната: жена се омъжва за мъж. Законът я „връзва” за него, докато той е жив. През целия му живот тя няма право да се омъжва за друг. Но когато той умре, тя е свободна от закона, който я е “връзвал” за него (стих 3).
Какъв паралел прави апостол Павел между брачния закон и системата на юдаизма? Римляни 7:4, 5.
Както смъртта на съпруга освобождава жената от закона, който я “връзва” към него, така и смъртта на стария живот в плътта освобождава чрез Исус Христос евреите от закона, който е трябвало да спазва, докато Месия изпълни неговите символи.
Сега евреите са свободни за „повторен брак”. Поканени са да се „омъжат” за възкръсналия Месия и така да принасят плод на Бога. Тази илюстрация е просто още едно средство на Павел да ги убеди, че вече са свободни да се откажат от древната си система.
И тук, имайки предвид всичко останало, което Павел и цялата Библия казват за зачитането на Десетте заповеди, е нелогично и безсмислено да се твърди, че апостолът ще представя тези заповеди вече не като задължителни пред повярвалите евреи. Всъщност хората, които използват посочените стихове като аргумент в тази посока (че моралният закон е отменен), на практика изобщо не искат да кажат това; истинската им мисъл е, че е отменен само седмият ден – съботата, – а не целият закон. Да се приемат като основа за учение, че четвъртата заповед е отменена, премахната или заместена със заповед за освещаване на неделята, означава на тези стихове да се придава значение, каквото те никога не са имали, нито е замисляно да имат.Ако апостол Павел наистина има предвид цялата система, дадена при Синай, тогава какво да кажем за Римляни 7:7, където той изрично цитира Десетте заповеди? Не разбива ли това становището, което защитихме вчера – че апостолът изобщо не говори за отмяна на моралния закон?
Отговорът е „НЕ”. Не бива да пропускаме факта, че под думата „закон” Павел разбира цялата система, въведена при Синай, която включва моралния закон, но не се ограничава само с него. Следователно, за да аргументира своята позиция, апостолът би могъл да цитира част както от Десетте заповеди, така и от всяко друго постановление в еврейската религиозна система. Но когато смъртта на Христос слага край на тази система, в нея вече не е включен моралният закон; защото той е съществувал и преди Синай, и продължава да съществува след Голгота.
Прочетете Римляни 7:8–11. Как Павел обяснява връзката между закон и грях?
Бог се открива на евреите и подробно им разяснява кое е правилно и кое е погрешно в морален, церемониален и здравен аспект. Освен това въвежда и наказания за нарушаването на различните закони. Престъпването на откритата Божия воля е дефинирано като „грях”.
Затова – пояснява апостолът – човек не би могъл да знае, че пожеланието е грях, ако „законът” не го информира за това. Щом като грях означава престъпване на откритата Божия воля, тогава в случай, че волята не е открита, човекът няма как да знае дали върши грях. И когато научи каква е Божията воля, разбира, че е грешник, осъден на смърт. В този смисъл, той умира.
Цялата аргументация на този текст и на цялата глава е построена така, щото да помогне на евреите (които уважават закона) да видят, че Христос е неговото изпълнение. Да, законът е необходим, но функциите му са ограничени. Неговото предназначение е да покаже на човека, че има нужда от спасение; но никога не е бил предвиждан като средство за придобиване на това спасение.
„Апостол Павел използва своята лична опитност, за да представи една важна истина относно онова, което се случва при обръщането. Той казва: „Аз бях жив някога без закон (не е знаел, че е осъден), но когато дойде заповедта (когато Божият закон бива представен на съвестта му), грехът оживя, а пък аз умрях”. Той вижда себе си като грешник, осъден от Божия закон. Забележете, Павел, а не законът умира” (АБК. Коментари на Елън Уайт. т. 6, с. 1076).
Няма ли кой да направи РЕВИЗИЯ на нашата църква?! Тогава ще се установи, че тези тунеядци притежават МИЛИАРДИ!
Няма ли кой да направи РЕВИЗИЯ на нашата църква?! Тогава ще се установи, че тези тунеядци притежават МИЛИАРДИ!
Някакви доказателства за абсурдните твърдения в първия абзац?
Няма ли кой да направи РЕВИЗИЯ на нашата църква?! Тогава ще се установи, че тези тунеядци притежават МИЛИАРДИ!
Заповедите са съвет с любов от мъдър Баща. Нашето разбиране за Бога като любящ Отец не ни дава друго обяснение. Той ни дава заповедите по една единствена причина: защото ни обича и иска да бъдем щастливи.»
Пол Х. Дън